"Tentoraz sme sa zamerali na segment obedových menu, ktoré sú na
Slovensku populárne. Zistili sme, že letná sezóna nebude pre väčšinu
podnikov z hľadiska návštevnosti úspešná v porovnaní s minulým rokom. A
to aj napriek tomu, že ľudia dovolenkujú vo zvýšenej miere na Slovensku.
A čo sa týka jesene, obavy sa len stupňujú," podotkla hovorkyňa
iniciatívy Magdaléna Koreny. Len 32 % podnikov pritom v prieskume
uvádza, že má návštevnosť porovnateľnú s minulým letom.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že vyše 70 % podnikov ponúka svoje "menučka"
v hodnote 4 – 6 eur a hostia za ne najčastejšie platia stravnými
poukážkami. Druhou voľbou sú platobné karty a hotovosť je až na treťom
mieste. Práve preto sa podľa Koreny celý gastrosegment s obrovskými
obavami pozerá na tohtoročnú jeseň, keď sa okrem rastúceho počtu
nakazených ľudí novým koronavírusom pripravujú aj zmeny, ktoré sa dotknú
zabehnutého fungovania systému stravovania.
"Podnikatelia v gastrobiznise stále čakajú na konkrétne formy
podpory, potrebujú, aby sa im zvýšil obrat a zastabilizovala sa finančná
situácia. Preto si myslíme, že nižšia DPH či oslobodenie prepitného od
daní a odvodov sú dobrými nástrojmi, ale cieľom opatrení by malo byť
zvýšenie tržieb reštaurácií a podnikov so stravovacími službami. Vo
Viedni napríklad takmer milión domácností dostalo kupóny v hodnote 25
alebo 50 eur. Miestne reštaurácie, bary a kaviarne získali od mesta
finančnú podporu v hodnote 40 miliónov eur. To je príklad dobrej praxe
pomoci gastronómii," zdôraznila Koreny.